Zo dan. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Werker - WaarBenJij.nu Zo dan. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Werker - WaarBenJij.nu

Zo dan.

Blijf op de hoogte en volg Linda

25 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo dan, hier ben ik weer! Na een tijdje afwezig te zijn geweest op waarbenjij.nu volgt hier een nieuw verhaal met de avonturen die Le en ik hier beleven. Hoe is het bij jullie in Nederland? Al in de feeststemming voor de eerste Koningsdag?

Vorige week donderdag zijn de ouders van Leonie aangekomen. Wij wilden als verrassing in hun huisje het eten klaar hebben staan, maar helaas (en ook logisch) moesten de ouders van Leonie toestemming geven om ons de sleutels van het huisje op te laten halen. Grappig detail: ze wonen in de Lindastraat. De leukste straat van héél Suriname! Nadat we samen pasta hadden gegeten was het weer tijd voor de wekelijkse salsa les. We waren deze keer maar met z’n drieën waardoor we de hele avond goed hebben kunnen oefenen met onze partnerdans. Gelukkig gaat dit ons al beter af en draaien we in de rondte alsof we veertjes zijn.

De ouders van Leonie hebben een huurauto’tje, wat ons natuurlijk ook heel goed van pas komt. Zo zijn we maandag (2e paasdag) na de gezellige paasbrunch met z’n vieren naar Nieuw-Amsterdam gereden. Om daar te komen moet je de Bosjebrug over (zoals de Surinamers dat noemen). Dit is een brug van 52 meter hoog. Als je omhoog rijdt kom je op een gegeven moment op een punt waarbij je het gevoel hebt een vrije val te maken, een beetje te vergelijken met de vrije val van een achtbaan. Er schijnen jaarlijks ook veel mensen die het leven niet meer zien zitten van deze brug af te springen, iets waarbij je niet teveel na moet denken als je op die brug rijdt. In Nieuw-Amsterdam aangekomen hebben we genoten van het uitzicht over de Suriname rivier en het fort wat ze daar hebben.

Hierna zijn we doorgereden naar de boot die ons naar Plantage Frederiksdorp bracht. Het is bijna niet te omschrijven hoe het er daar uitziet (maar toch ga ik het proberen ;)) Na een boottochtje van 10 minuten kom je aan in een rustige groene omgeving. Tussen de bomen zijn af en toe plantagehuizen zichtbaar en een kleinschalig restaurantje. Wanneer je door Frederiksdorp loopt hoor je niets, behalve de vogels; een serene rust. Verderop bevindt zich ook een klein Javaans dorpje, waar we ook naar toe zijn gelopen. Alle bewoners (nouja, zoveel waren het er niet) moeten met de boot naar de overkant om bijvoorbeeld naar school te gaan of te gaan werken. Na de wandeling in het restaurantje pure grapefruitsap gedronken. De man die bij ons kwam zitten vertelde van de trip naar Metapica (een eiland waar de schildpadden hun eieren leggen), in het kader van 'nu we hier toch zijn' hebben we die trip gelijk geboekt. Het plan was om door te rijden naar Katwijk waar een plantage is die nog in werking is, maar de meneer vertelde ons dat we te laat waren en beter een andere keer konden gaan. Hierna terug gereden naar de stad, opgefrist en ’s avonds wat gegeten in de stad. Omdat Le en ik nog geen écht Surinaams gerecht hadden gegeten was dit onze kans! We bestelden, samen met de vader van Leonie, POM. Een Surinaams ovengerecht met kip en rijst. De brei die naast de berg rijst lag moest POM voorstellen. We kunnen in ieder geval zeggen dat we een Surinaams gerecht hebben gegeten, maar lekker was het niet. Volgende keer beter! Daarna nog een gezellige kroegentocht door Paramaribo gedaan met als afsluiter: zuurzak. Een groene vrucht met stekels (google maar eens). Het drankje schijnt goed te zijn tegen de zenuwen.

Dinsdag zijn we met twee vrienden naar Withe Beach geweest. Koelbox en Parbobiertjes mee en de hele dag genoten van een strand voor ons 4’tjes. Helaas regende het de laatste twee uur, maar dat mocht de pret niet drukken. Goede gesprekken in de, met palmbladeren bedekte hut, was ook gezellig aangezien we allemaal al verbrand waren.

Donderdag zijn we met de ouders van Leonie op stap geweest. Dit keer werden we vroeg opgehaald om naar de (nu geopende) plantage in Katwijk te gaan. Na een race tegen de klok (rondleiding begon om 10u volgens het boekje) om 09.55 aangekomen. De weg naar Katwijk toe was een zandweg met vele kuilen. Eenmaal veilig aangekomen bleken we de enige bezoekers te zijn en was haast dus niet nodig geweest. Toch echte Hollanders hè… Met de pick-up de plantage opgereden en mooie plaatjes geschoten. Katwijk is de enige koffieplantage in Suriname die nog in werking is, dus kregen we ook de machines te zien waarmee ze de bonen drogen en ontvellen. De machines zelf leken uit het jaar 0, maar toch maken ze zo’n 2 ton gemalen koffie per jaar. Na de rondleiding genoten van een heerlijk kopje koffie in het huis van de directie van de plantage. Hierna kregen we nog de tijd om te relaxen aan het zwembad en de Commewijne rivier. Helaas hadden Le en ik geen bikini mee, maar het was zonde om niet te zwemmen dus dan maar in de lingerie ;). Op de terugweg naar Paramaribo zijn we ook nog door Alkmaar gereden. Leuk om te zien hoe Alkmaar er in Suriname uit ziet (oude vervallen huisjes en veel groente en fruit kraampjes langs de weg).

Tussendoor hebben we natuurlijk ook gewerkt aan onze scriptie, maar dat zijn niet de verhalen die leuk zijn om te vertellen in deze verslagen vandaar dat het zo weinig aan bod komt iedere keer. Nadat we de feedback op onze opzet hadden gekregen verwachtten we beide een onvoldoende als cijfer. Na de docenten vergadering op school bleken we toch beide een voldoende te hebben. Scheelt weer een herkansing! Nu kunnen we onze volle aandacht dus bij onze scriptie houden.

Ik ga me nu klaarmaken en salsa oefenen. Vanavond moeten we al afdansen!!!! Wens ons succes ;).

• 25 April 2014 - 20:22

Ruud En Jeanet:

Ik wens jullie veel succes bij het afdansen. Mooi verhaal weer Linda en Leonie. Leuk dat Leonie haar ouders er zijn, zo komen jullie ook wat verder van paramaribo af.
    Groetjes Ruud en Jeanet

• 25 April 2014 - 22:02

Opa En Oma Bruin:

Wat weer een geweldig leuk verhaal.We genieten er erg van,zoals je het beschrijft.Wat gek hè al die Hollandse plaatsnamen daar.Bij ons is het nu 10 uur in de avond,dus voor ons bijna bedtijd.Jullie gaan nu vanavond dus afdansen.Veel succes hoor en de groetjes van ons uit J.Dorp.

• 26 April 2014 - 14:40

Oma Opa De W.:

Allereerst gefeliciteerd met jullie slagen Salsadans. We vinden het weer een hartstikke leuk verhaal over jullie belevenissen daar in Suriname. Zo beleef je toch heel wat mooie dingen en je ziet nog eens wat. We kijken uit naar je volgende verhaal. Groetjes oudjes uit Schagen.

• 27 April 2014 - 09:39

Ruud Sweers:

We dansen de Samba, We dansen de Samba
    Andre Van Duin Sambaballen... - YouTube

Genieten maar!

• 27 April 2014 - 14:14

Yvonne:

Goedemorgen Linda en Leonie
    Het regent hier nu gestaag. Lekker buitje voor de tuin. Haha
    Ed heeft dagdienst en ik heb net een uur staan te strijken, zometeen ga ik lekker in mijn kamertje bij de verwarming zitten haken. Ik heb al vernomen via de tam tam dat jullie geslaagd zijn voor jullie salsa. Gefeliciteerd. vervolg cursus?
    Wij gaan over dik een week naar Turkije en het is daar nu 24 Gr. Lleekkkkeerrrrrr!
    We hebben er zin in.
    Het is maar goed dat je een verslag bij houd anders weet je straks niet eens meer wat je allemaal beleefd hebt. Nu geniet en succes met de studie
    Groetjes Yvonne

• 03 Mei 2014 - 04:11

Neef Frank:

Hey Linda,

Lang en leuk verhaal, blij dat het goed gaat, zowel op de studie als daarbuiten, mijn nichtje straks een echte surinaamse salsadanseres. Ik lees vast wel op of je geslaagd ben.

Succes met de laatste loodjes voor de scriptie en geniet er nog maar lekker van!

Gr. Frank

• 14 Mei 2014 - 08:16

Marise:

Zit je nou in Suriname of in Nederland met de bezoekjes aan Nieuw-Amsterdam, Katwijk en Alkmaar? ;) Neem trouwens maar zo'n zuurzakje voor me mee hoor, zal genoeg van pas kunnen komen, hihi. Leuk dat jullie zoveel ondernemen! Enne, over je scriptie, no spang ;)