I´ll be back - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Werker - WaarBenJij.nu I´ll be back - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Werker - WaarBenJij.nu

I´ll be back

Blijf op de hoogte en volg Linda

06 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Na een poosje afwezig te zijn geweest op de blog: I’m back!! Ik ben een tijdje afwezig geweest omdat er niet echt noemenswaardige dingen gebeurden hier in huize LeLin. We hebben rustig verder gewerkt aan onze scriptie, salsa lessen gevolgd en gechillt. Ohja, en de regentijd is begonnen… Dit houdt in dat het zo nu en dan met bakken uit de hemel komt of kneiterhard onweert waardoor de grond helemaal trilt.

De scriptie is nu echt zo goed als af en gaan we morgen inleveren! Verder hebben we vorige week de eindpresentatie gehad voor de opdrachtgevers. Ze zijn blij met ons gemaakte protocol en daarop hebben wij een heerlijk stukje taart gegeten met z’n allen. Op diezelfde dag hadden wij ook ons salsa dansexamen voor de intermediate class (2e niveau). Ook deze gehaald en daarop een borreltje gedronken met de groep.

Die dag daarop stond de tweedaagse trip naar de Brownsberg op het programma. Om 07.00 met de taxi door het drukke Paramaribo. Na de files te zijn gepasseerd waren we vijf minuten te laat op bestemming. We zagen geen busje staan en ook geen mensen met tassen. De taxichauffeur heeft voor ons gevraagd en gelukkig was de chauffeur van de trip al aanwezig. Onze spullen konden in een klein busje en de chauffeur wist ons te vertellen dat er maar twee andere meiden mee zouden gaan (+ gids en kok). We zijn nog nooit met zo’n kleine groep op trip geweest. Was erg gezellig, omdat je dan toch wat meer persoonlijk contact hebt met iedereen. Eerste stop was bij Berg en Dal. Hier hebben wij als aapjes door de jungle geslingerd met de kabelbaan. Zo gaaf om te doen! Eén van de kabelbanen ging over de Surninamerivier; zo mooi!! Daarna gebaad (Surinaams voor wassen) in de rivier. Na de lunch doorgereden naar de Brokopondo Stuwdam. Dit is een hele grote stuwdam die ervoor zorgt dat een groot stuk land ondergelopen is, waardoor ze uit dat water energie kunnen opwekken. Indrukwekkend om te zien; een meer zo groot als de provincie Utrecht met de boomtoppen die nog gewoon boven het water uit steken. Daarna zij we de Brownsberg opgehobbeld. Bij iedere bocht moest getoeterd worden, want als je daar een tegenligger tegenkwam moest je knappe stuurkunsten verrichten. Eenmaal aangekomen op de berg genoten van het super mooie uitzicht op het meer. Gelukkig hebben we toen gelijk foto’s gemaakt, want een uurtje daarna zaten we midden in een wolk waardoor we geen uitzicht meer hadden. De gids en chauffeur bleken al voor in het kamp te zijn, daar stond namelijk de sjoelbak! Uiteraard hebben wij ook een potje gesjoeld. Ik moet zeggen dat ik het niet meer zo goed kan als op de basisschool, maargoed het was leuk weer een keer te doen. Na het sjoelen heerlijk gegeten en ’s avonds op pad gegaan om nachtdieren te spotten. Helaas was het te nat, waardoor slangen e.d. dieper in de jungle zitten en we dus niets hebben gespot. Na de heerlijke bakabana’s zijn we gaan slapen in onze stapelbedden.

De dag erop zijn we na het ontbijt de jungle in gegaan. Omdat het de hele nacht geregend had was het glad! Na vele dalingen en beklimmingen kwamen we aan bij de Ireneval (waterval). Wauw, wat was dat gaaf! Als verkoeling mochten we heerlijk onder/in de waterval staan. Genieten! Daarna de jungle tocht opnieuw terug gelopen en de Leoval bezocht. Ook dit was een mooie waterval waar we hebben afgekoeld. (ondertussen kwam iemand nog abzeilend de waterval af). Tijdens de terug tocht begon het weer te regenen. Op zich was dit niet eens zo erg, omdat het lekker koel werd daardoor. Doordat we met een kleine groep waren konden we alles op eigen tempo doen. Hiervan hebben we geprofiteerd, want toen wij als verzopen katjes bij het huisje terug kwamen bleek de kokin al drie keer het eten opgewarmd te hebben omdat ze ons al lang terug had verwacht. Na een koude douche aangevallen op de bami. Hierna spullen gepakt en naar Paramaribo gereden.

Afgelopen woensdag hebben we quad gereden! Wauw, wat was dat gaaf zeg. Tijdens het ritje op de verharde weg mocht je hem helemaal opentrekken, dus scheurde ik met 80km per uur langs de langsdingsbaan van Zanderij (vliegveld). Hierna zijn we door de savanne gaan rijden. Omdat het geregend had waren er extra veel en extra diepe plassen. Soms waren onze knieën in die plassen niet eens zichtbaar. Vervolgens een minuscuul bruggetje in de jungle over gegaan en de tocht door de jungle vervolgd (over boomstammen, door beken heen, over rivierbeddingen rijden). Super gave dag!

Na gister een leuke avond uit te hebben gehad is vandaag brakke dag. Ik ga de pizza in de oven doen en filmpje opzetten.

Bigi Brasa en tot snel!

• 07 Juni 2014 - 08:21

Marise:

Ha! Een echte junglegirl ben je geworden! Klinkt te gek allemaal, en dat is overigens ook te zien op Facebook. Nog één weekje meisje... Geniet er extra van! XXXXXXXX

• 07 Juni 2014 - 10:31

Opa En Oma Bruin:

Wat weer een geweldig verhaal!Jullie maken heel wat leuke dingen mee! geniet er nog maar even van .groetjes opa oma Bruin.

• 07 Juni 2014 - 13:03

A.dewerker:

Jonge jonge jullie maken hem wel. Dat is genieten. Jullie hebben groot gelijk, geniet er nog lekker van. Diverse foto s van jullie jungle tocht al bekeken. Is heel mooi daarmee genieten wij ook een beetje met jullie mee. Groetjes en tot gauw. Oma Opa Sgn. Kus.

• 07 Juni 2014 - 13:18

Yvonne:

Hallo LeLin
    Leuke naam trouwens voor jullie huisje
    Gezellig leesvoer weer, de foto's waren al bekeken, SUPER
    Zit nu te wachten op Marco Frank en Kirsten. We hebben vanmiddag een reünie van de Wegwijzer. Ben benieuwd of we elkaar nog gaan herkennen.
    Geniet nog even hopen de scriptie goedgekeurd wordt en dan zitten jullie alweer in het vliegtuig naar huis.
    Groetjes knuffel Yvonne

• 10 Juni 2014 - 19:57

Ruud En Jeanet:

Prachtige verhalen weer, nog ff en dan zijn jullie al weer thuis. Ruud en me zitten in Duitsland aan de moezel traban/trabach . Aan de andere kant van de moezel een flinke onweersbui. Wij hebben daar geen last van. Lekker een beetje wind om het huisje door te tochten.
    Erg warm hier geweest met de Pinksteren. Wel al lekker de moezel naar noord en zuid gefietst en een wandeling gemaakt.

Groetjes weer van Ruud en jeanet.

• 13 Juni 2014 - 20:37

Inge:

Hey Lin,

Dat zijn allemaal weer super leuke tripjes. Gelukkig dat je scriptie ook op tijd af is en de mensen daar er blij mee zijn. Geniet nog even daar....

Groetjes!