Fa waka? No spang! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Werker - WaarBenJij.nu Fa waka? No spang! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Werker - WaarBenJij.nu

Fa waka? No spang!

Blijf op de hoogte en volg Linda

13 April 2014 | Suriname, Paramaribo

De uitspraak hierboven is ons motto geworden in SU (Hoe gaat het? Geen stress!) Tot deze week hadden we vrij weinig (lees: niets!!) op papier staan voor onze thesis. In Nederland zouden we hierom volledig in de stress raken, maar in SU heeft niemand stress. Ook wij niet!

De week voor mij begonnen met een ochtendje meelopen in het ziekenhuis (Le mocht lekker thuisblijven en uitslapen). Daar heb ik patiënten gezien en een MDO meegemaakt (Multi Disciplinair Overleg). Wat een gekakel zeg… Vaak werd ook uitgeweken naar verhalen over het weekend i.p.v. over patiënten. Na het weekendje Bigi Pan kon ik mij moeilijk concentreren, zeker omdat er geen lijn in het verhaal zat. Na het MDO werd ik aangesproken door een Nederlandse jongen. Hij vroeg of ik uit Alkmaar kwam; hij dacht me te herkennen. Uiteindelijk bleek dat hij op de EHBO in het Gemini heeft gewerkt toen ik daar mijn eerste stage liep. Hij is voor een paar maanden in Suriname om te werken aan een project van het Zorghotel. Wat is de wereld dan weer klein! Diezelfde middag zouden we Skypen met onze coach in Nederland. Beetje jammer dat toen we die afspraak maakten vergeten waren dat jullie in Nederland nu zomertijd hebben. Onze coach belde dus een uur eerder dan dat wij verwachtten. Ik was zelfs nog niet eens thuis. Uiteindelijk later onze coach toch nog even kunnen spreken.

In Suriname wonen veel Hindoes. Wij wonen ook op het terrein bij Hindoestaanse mensen en hebben een vaste Hindoestaanse taxichauffeur. Zij mochten van hun geloof negen dagen geen vlees en vis eten en gingen iedere avond naar de kerk, om na de dienst gezamenlijk roti te eten. De taxichauffeur had ons gezegd dat wij daar ook welkom waren, dus zijn wij die avond naar de Hindoestaanse kerk in de straat gelopen. De kerk is helemaal open en ligt pal aan de doorgaande weg. Leonie en ik hebben van een afstandje staan kijken, maar vonden het niet gepast om in de kerk te gaan zitten en daarna roti te eten met de mensen dus zijn weer naar huis gelopen.

Even heel iets anders. Beiden slapen we soms iet wat onrustig, waarschijnlijk vanwege de warmte. Leonie had bijvoorbeeld een droom dat er iets groots recht op haar af kwam vliegen. Hierop keek ze direct naar mij om te kijken of ik wel oké was. Ik zat op dat moment alleen recht op in m’n bed… Vreemd! Leonie vroeg wat ik deed en ik antwoordde dat ik dacht er beesten in mijn bed zaten. Leonie deed het licht aan, ik heb m’n bed doorzocht (maar kon natuurlijk niks vinden) en beide zijn we zo weer gaan slapen. Tsja, vreemde nachten…

We hebben twee avonden in de week salsales. Deze week hebben we voor het eerst met partner gedanst, of nouja de partner met ons. De mannen zijn hier namelijk (bijna) allemaal klein; ze komen bij ons tot op borst hoogte… Erg leuk om onze geleerde moves een keer in de praktijk te brengen in partnerdans.

Verder hebben we deze week gewerkt aan onze thesis en in de zon gelegen. Jammer alleen dat vandaag het regenseizoen lijkt te beginnen. Het regent de hele dag gestaag door, met af en toe een mega stortbui. Het erge is, dit schijnt de komende twee weken zo te blijven. Nouja, voor ons een stimulans om deze weken extra hard te werken aan de thesis om daarna weer van het mooie weer te kunnen genieten.

Veel liefs,

  • 14 April 2014 - 10:46

    Oma Opa De W.:

    Wat weer een prachtig verslag van jullie bezigheden. Ja ook regen kun je daar verwachten. Maar net zo je zegd, kun je dan even aandacht aan de studie besteden en heb je niet de verleiding om in de zon te willen gaan liggen/zitten. 's Nachts niet te veel dromen hoor en vooral niet slaapwandelen (grapje). Hier alles zijn oude gangetje. Zijn nu de bedden aan het verschonen. Lekker klusje (?) Maar ja moet ook gebeuren. Dit was het weer voor nu, groetjes en kus .Oma en Opa de w.

  • 14 April 2014 - 11:23

    Opa En Oma:

    Met veel aandacht lezen we je verhaal,ontzettend leuk.We krijgen zo een beetje indruk vanjullie reilen en zeilen.Je kunt het okt heel gezellig vertellen. Ga zo door we wachten weer op het volgende verhaal.groetjes uit Julianadorp .Dikke kus van ons.

  • 14 April 2014 - 16:08

    Iris:

    Haha lin, je verhalen zorgen voor een grote lach op m'n gezicht. Wat een heerlijk mens ben je toch ook. Ben blij om te zien (ja zien, foto's op fb én Skype ;)) en te lezen dat je het naar je zin hebt en totaal geen stress hebt om je thesis. You go girl! Ik ben trots op je. Tot spreeks!! XXX

  • 20 April 2014 - 21:22

    Ed:

    Hallo Linda. Eindelijk eens de tijd genomen om al je verslagen door te lezen. Was wel op de hoogte maar dan via je pa en moe.
    Stage in het buitenland. Ja, geen betere manier om er achter te komen dat veel dingen net even anders werken. Maatschappelijk maar helemaal in je werk. Begin zo langzamerhand te geloven dat jullie hun daar nog veel gaan leren. Met die salsa lessen kom je ook nog eens lekker onder de bevolking lijkt me. De danspartners zijn klein vertelde je. Hindoestanen zijn inderdaad niet zo groot. Misschien moet je een Creool zoeken haha. Die zijn vaak wat groter.
    Leuk om je verhalen door te lezen. Ik las ergens dat je een gekko de deur had uitgezet. Gekko's eten wel insecten dus eigenlijk is een gekko een vriend van je.
    Vandaag met je ouders, Marco, Frank en Kirsten een Paasbrunch gehouden. Erg lekker. Daarna ging een ieder zijns weegs, werken of genieten van het mooie weer.
    Leuke afwisseling nu de ouders van Leonie er zijn.
    Werk en geniet verder en de groeten aan Leonie en haar ouders.

  • 14 Mei 2014 - 08:06

    Marise:

    Prive chauffeurtje denk? Ik ga gauw door naar het volgende verslag ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Afstuderen in het Academisch Ziekenhuis Paramaribo

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2014

I´ll be back

07 Mei 2014

Wauw

25 April 2014

Zo dan.

13 April 2014

Fa waka? No spang!

08 April 2014

Dierendag in Suriname en trippen
Linda

Actief sinds 23 Feb. 2014
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 4928

Voorgaande reizen:

05 Juli 2014 - 29 Augustus 2014

Zuid-Amerika

22 Maart 2014 - 14 Juni 2014

Suriname

Landen bezocht: